torsdag, november 06, 2008

Sökande efter skuggan



Jag var till Gammelstadsviken en söndag för nån vecka sedan. Det var fint väder men lite blåsigt. Från cigarrvassen blåste fjunen iväg. Det var rätt vackert, och en form av höstlig avklädning som naturen är så bra på just denna årstid. Jag stod länge och tittade på detta skådespel, som naturligtvis utspelade sig i färg även om färgerna var rätt begränsade.



Jag gick till fågeltornet och upptäckte att det fanns nya fina eldplatser där. Och en full vedbod med perfekt huggen björkved. Jag skänkte en tacksamhetens tanke till det svenska samhället, som på ett sådant självklart sätt gör tillvaron så enkel och njutbar för oss medborgare. Som tur var hade jag tändstickor med och jag tände en brasa, som jag lät bli förgrund till den vackra björkskogen. Och jag skänkte en tacksamhetens tanke till Gud som genom naturen gör tillvaron så njutbar för oss människor.



Uppe i skogen fann jag denna stuga, som legat där i många år. Den verkar inte användas alls, men om man tittar in genom fönstret finns det viss inredning; en säng, ett bord och en fåtölj. Jag gillar sådan här stugor, och det är en speciell sak som jag tycker om. Det är när solen skiner genom ett träd som står nära stugan och skuggan av trädet hamnar på väggen. Det är just dessa skuggor som intresserar mig. Jag vet inte varför, det är bara så.

Intresset började för ungefär 15 år sedan när jag kom till en fallfärdig lada i skogen ovanför Björsbyn. Solen sken på väggen genom trädens grenverk och skuggorna mot ladans gråa vägg blev väldigt starkt blåa och kontrasterande. Det var då det började. Precis om en förälskelse vid första ögonkastet, någonting som bara händer och som inte går att förklara.

I femton år har förhållandet bestått och många av mina promenader ute i skog och mark, handlar om sökandet efter dessa skuggade väggar.

Denna stuga gav mig därför en känsla av tillfredställelse. Både över trädstammens skugga mot den röda väggen och vetskapen över att min förmåga att älska fortfarande är intakt.

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer :

Elisabet sa...

Det låter bra.

Och jag tycker om speglingar, fast just nu tittar jag på ett program om människor som lever med hotet om en snar död.

Då tänker man annorlunda.

Sven sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sven sa...

elisabet: Ja, allt är relativt. Jag träffade en vinna idag som överlevt bröstcancer. Hon beskrev att allt blev grått när hon insjuknade. Nu, som frisk, är varje dag fylld av en stark glädje. Hon kände sig religös, sa hon.