söndag, oktober 26, 2008

Trädälskaren



Tillsammans med ett par vänner lämnar Jonas Selberg Augustsén Stockholm för att under en sommar åka till Norrbotten och bygga sig en stuga högt uppe i en tall. Tallen står i Harads, fantastiskt naturskönt med utsikt över Luleå älven.

Men filmen handlar inte bara om ett barnsligt kojbygge, utan blir till en filosofiskt betraktelse över vår längtan tillbaka till naturen och till hembygden. Filmen är helt enkelt underbar och rörande och fick t om Alkberg att gråta.

Jag såg filmen på premiären i Stockholm och jag är glad att jag hann se denna "smala" film. Här i Luleå gick den väl bara en vecka innan den försvann. Det är tragiskt med tanke på att denna film förklarar för oss norrbottningar varför vi bor på världens bästa ställe och varför det inte finns någon anledning att fundera på flytt någon annanstans.

Det är Jonas mormor från Boden, som är filmens största behållning. Det är hon som säger att det verkar barnsligt att bygga en koja, hon bjuder på ett paltkalas som kan föda en hel barndom och hon är den som är först uppe i stugan i tallen och uttrycker att "det är så vackert att man kan gråta". Alla dessa mormödrar som vi alla kan känna igen, med sina självklara visdomsord om livets svåra och outgrundliga frågor.

En annan sak i filmen som blev väldigt stark för mig var när stugan var klar och Jonas, som första åtgärd, fyllde en hel bokhylla med Eyvind Johnsons samlade verk. På ett genialt sätt kopplades träd, hus, natur, hembygd, historia och litteratur ihop, och gjorde filmen till ett konstverk med stort djup och många bottnar.

Jag träffade konsthallens chef igår, och jag föreslog att filmen kunde visas på Kulturens hus, så att flera får se den. Han var intresserad och jag hoppas att det kan bli av.

Se en trailer från filmen här.

Andra bloggar om: , ,

5 kommentarer :

Bert sa...

Jaha - Det har man ju missat bland all amerikansk skräpfilm som tävlar om biografutrymmet med popcornen. Allt drunknar.

Totte sa...

Ja, ja, den filmen vill jag se. Hoppas du lyckats få till en visning, eller flera, på Kulturens hus.

Sven sa...

bert: Inte konstigt att man tvingas ladda ner....

totte: Ja, den kanske kommer via Folkets bio också.

Turtlegirl sa...

....kanske dyker upp på TV framöver?

Hoppas så för smala filmer vet inte vårt stora biopalats vad det är....!

Anonym sa...

Eller så får man se filmen på dvd. Håll ögonen öppna !