31 oktober 2008

Förflutet motiv



En akvarell från i somras, stranden i Fredvang på Lofotens norra sida. Jag håller fortfarande på att bearbeta materialet från Norge-resan i juni, och det kommer säkert att fortsätta hela vintern. Det rimmar dåligt med det jag brukar hävda, att jag inte vill leva i det förflutna, utan i nuet.

Men en akvarell består av det det förflutna och motivet som det var då, finns inte längre. Vattnet och färgen har torkat, men bilden finns kvar.

Kan det vara så att nuet och det förflutna egentligen är samma sak, men bara två olika tillstånd. Precis om vattnet kan vara is eller ånga.

Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

Maja sa...

Att avbilda något man såg då, för en tid sedan, måste väl inte innebära att man lever i dåtid? Det kan innebära att man med nuets ögon ser det igen och avbildar det som man upplever det nu. En alldeles rykande färsk bild alltså. Sedd idag, med dagens blick.

Och detta säger jag bara för att du inte ska få för dig att sluta måla och publicera din fantastiska akvareller.

Sven sa...

maja: Tack. Du har helt rätt, just när jag målar är det bara nuet som gäller. Sedd idag, med dagens blick, stämmer fint. Och det är ingen risk att jag slutar måla.

Men när jag skrev kändes det mer komplicerat. Kanske för att jag just då satt i Husum, min uppväxtort som jag besökt i helgen. Men nu är jag tillbaka i Luleå igen. Glad och nöjd, som vanligt.

RPainter sa...

Det väcker minnen från sent 70-tal när jag och min hustru cyklade runt Lofoten. Ett långsamt sätt att uppleva naturen. Jag har varit till Lofoten på senare år med andra kommunikationsmedel men den första upplevelsen har satt de djupaste spåren i mig. Det upplever jag nu. Tack för din fina akvarell!

Sven sa...

rpainter: Roligt att ditt minne väcks av bilden. Jag och min sambo cyklade också genom Lofoten, i början av 80-talet. Jag har längtat tillbaka sedan dess. Nu fick jag återvända med Mc, som inte är långsam, men själva resandet går ändå sakta. Och man är hela tiden nära naturen. Nästa år blir det Enare träsk och Nordkapp!