söndag, oktober 26, 2008

Det ingen ännu sett



Vad skulle inte Lars Lerin ha kunnat göra av denna enkla vy över några björkar samlade i en dunge. Solen vilar på stammarna och löven har sedan länge lämnat sina fasta platser. Det är nog så att vi behöver våra konstnärer för att få hjälp att se tillvaron på nya, och mer utvecklande sätt. Men det är ett förädiskt spel. Vi vill gärna få våra etablerade uppfattningar bekräftade om hur saker och ting är, och hur verkligheten är beskaffad, och hur den ser ut.

Lerin ser det vackra i det mörka och i de udda utsnitten av tillvarons bakgårdar. Sådant som vi kanske skyndar förbi. Ta bara hans målningar av kalhyggen. De kan få mig att längta till skövlade områden i norrlands inland, bara för att se alla fantastiska färger och former som jag aldrig tidigare upptäckt. Precis på samma sätt som han lyfter fram slyskogens skönhet, med sin gråa taniga björkar, och hjälper oss att se det som finns strax utanför våra egna dörrar. Men som vi oseende går förbi varje dag. Han har gjort samma sak med fula industrimiljöer, hamnar, fallfärdiga hus och ovanliga människor i Värmlands skogar.

I våras ställde polacken Stanislav Zoladz ut sina stora akvareller i Konsthallen i Luleå. Till skillnad mot Lerin, även om vissa motiv var gemensamma, var hans målningar så exakta att man upplevde dem verkligare än verkligheten själv. De såg ut som foton, eller snarare var de mer likt naturen än vad fotografi kan åstadkomma; ett måleri som i tekniskt avseende var helt fantastiskt.

Först, var jag helt uppfylld av den tekniska skickligheten. Hur är det möjligt, att åstadkomma detta? Efter ett tag, och flera besök till konsthallen, fick jag allt svårare att hantera dessa bilder. Jag kände en stigande tomhet, och funderade mycket på meningen att måla på detta sätt.

I samtal med Sten Melin, kändes det att jag kom något på spåren. Sten sa " att en konstnär målar inte bara som det ser ut, utan det han ser".
Och det föll på plats i mig.

Konstnärens blick måste tillföra verkligheten något, som ingen ännu sett.

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer :

Gotiska Klubben sa...

Fick ett mejl av Lars Lerin som jag inte vill undvara dig, Sven:

http://goterminnen.blogspot.com/2008/10/lars-lerin-tacka-fr-recentionen.html

Sven sa...

gotiska klubben: Vad roligt att du fick uppskattning av konstnären själv! Och det är du värd med tanke på din fina recension. En gång fick jag en kommentar från Peter Dahl, som jag skrivit om, och det gjorde mig särskligt glad.

Turtlegirl sa...

....borde allt bli ett Waldemarsuddebesök!

Undrar om man kan föreslå min kära vän det?
Båtmässa OCH Lerin skulle bli en perfekt Stockholmshelg!

Visst!

Turtlan

Sven sa...

turtlegirl: Låter som en bra kombination! Missa inte utställningen, du kommer inte att ångra dig!