torsdag, oktober 02, 2008

Att leva vetenskapligt

Jag lever mitt liv helt vetenskapligt. Det innebär att jag regelbundet tar del av alla nya rön om hur man ska äta och leva, för att inte dö i förtid. Oftats brukar jag läsa Aftonbladets bilaga Hälsa, lyssna på vetenskapsnytt eller läsa specialtidningar om hälsa och motion.

Jag tycker faktiskt att om man nu har en massa vetenskapsmän som sysslar med dessa frågor, hur vi ska äta och leva för att inte dö i förtid, då ska man också följa deras goda råd.

Jag började 2001 med stenålderskosten. Gick ned 8 kilo och övergick därefter till GI- kosten 2003 enligt Fedon Lindberg. Jag undvek snabba kolhydrater och åt mycket fleromättade fetter, grönsaker och nötter och bönor. Men inga feta mjölkprodukter. Egentligen tål jag inte mjölk överhuvudtaget, det har Floras Spa och behandling kommit fram till efter 8 behandlingar som de gjort på mig med en speciell maskin som ska jämna ut energinivåerna i cellerna. Man ligger på en brits och håller i två metallklot och så tickar den elektriska maskinen i en timme. Och då har värderna minskat kanske från 40 till 22. Och det är tydligen bra om man kommer ner till noll. Hur många behandlingar som behövs tills man kommer till noll det beror på hur mycket pengar man har. Ju rikare man är desto fler behandlingar blir det, innan man kommer ner till noll. Det är en bra princip. Jag fick 8 behandlingar a´ 525 kronor, innan det blev noll. De kanske tyckte att jag var halvrik, jag vet inte, men fattig var jag när det hela var över i alla fall. Det var ändå skönt när hon sa att jag hade noll i värde, även om jag inte hade en aning om vilket värde det handlade om.

En gång var jag på Akupressur på Bergnäset. Hon var trevlig. Jag fick ligga under filtar och så stack hon handen under filtarna och tryckte och masserade mig på olika punkter. Det kändes väldigt intimt på nåt sätt och jag försökte hela tiden tänka, Sven det här är en behandling som heter Akupressur, och även om hon är trevlig så ska du inte inbilla dig något. Vissa punkter gjorde ont när hon tryckte på dem och det betyder att är det nåt fel i meridianerna, energibanorna, och när det gör ont så har hon hittat rätt och sen ska det bli bättre. Ont ska med ont fördrivas, det är en gammal hederlig idé.

Men dessa behandlingar är kanske inte så särskilt vetenskapliga egentligen, även om det är fullt i väntrummen till alla dessa alternativa medicinska institut. Ja, det är fullt med kvinnor alltså, vi män är i minoritet. Kanske lika bra det med tanke på Akupressuren under filtar. Män kan ju lätt inbilla sig saker.

I höst kom jag i kontakt med Doktor Dahlqvist från Gävle. Hon började, tvärt emot alla kostexperter, att ge folk med diabetes massor av fettrik mat, mycket kött, och väldigt lite grönsaker och frukt. Helt idiotiskt, enligt en enad kår av kostexperter sponsrade av margarin- och lightföretagen. Naturligtvis blev hon avskedad från sitt arbete som läkare. Men till slut blev hennes behandlingsprogram godkänt av Socialstyrelsen, helt enkelt för att det fungerade! Det har nu kommit flera studier som visar att Lågkolhydratkosten, som den heter, är bäst för att minska vikt och för diabetikers tillfrisknande.

Som ni förstår äter jag nu Lågkolhydratkosten. Min näring kommer från 60 % fett, 20 % kött och 20 % grönsaker. Och det är den mest underbara kost som jag någonsin har ätit!. Smör, ägg, fet ost och fet mjölk är huvudingrediensen i mitt matintag. Jag äter två ägg, stekt i mycket smör på morgonen tillsammans med bacon och lite broccoli. Eller så fil med linfrö, och en halv deciliter grädde i filet för annars skulle det bli för magert. Naturligtvis förekommer bröd, pasta och potatis inte längre i min kost.

Och för första gången på 20 år känner jag mig helt mätt. Jag är mätt när jag vaknar, jag är knappt hungrig vid måltiderna och jag är aldrig sugen på godis eller sötsaker. Min mage ligger där som en trygg och död palt, och ger inte ett ljud ifrån sig. Tillfredsställd!

Javisst. Det har slagit mig att det var precis den här feta kosten som mina föräldrar åt när de blev fotograferade i 55 årsåldern 1967 och de var smala som nästan inga medelålders är idag. Jag har alltid tyckt att det var konstigt, på den tiden hade ju inte vetenskapen kommit så långt. Som den gjort nu alltså.

Andra bloggar om: ,

21 kommentarer :

Turtlegirl sa...

Tänkvärt!

Jag äter ju en hel del bröd...alldeles för mycket t o m... men gillar det så.

Funderat mycket på detta men på något sätt så fastnar man lätt i en stil att laga mat och där är jag nu.

Å dr Dahlkvist, hon är klok tycker jag...få sparken för sånt? Löjligt!!!

aurorabuddha sa...

Men gu'! Jag har inte atit palt pa sakert 15 ar. Na nu blir jag deprimerad.

Sven sa...

turtlegirl:Rekommenderar recepten på dr Dahlqvist blogg; Fet bra mat-Bättre brödlös än rådlös

aurorabuddha: Jag åt palt förra veckan, med stekt fläsk, smör och lingonsylt till. Jag förstår att du blir deppad när du inte får äta sådana läckerheter. Hur har du klarat dig i 15 år...?

Maja sa...

Jag är oxo inne på LCHF sedan drygt 4 månader och mår toppen! Efter år av försakelse, kraftprov för karaktären, motstånd mot drifter och sug, år då jag stoppat kroppen full av E-nummer och allsköns tillsatser och märkliga "you-can't-believe-it's-not-butter-grejer". Och ständigt hungrig och fullständigt galen i magtarmsystemet.

Nu detta - mätt, belåten, inget småsug, inga mellanmål, ingen försakelse. Bara njutning av god mat och magen tackar med att vara stilla och något mindre i omfång.

Undrar när Wasabröds- och Barillamaffian skall rulla över och ge upp?

Inspirerad av LCHF och riktig mat har jag nu lagt av med snuset oxo. Bara för att. Men det är svårt och känslan av oral otillfredsställelse finns där hela tiden... Kanske blev det en grej för mycket att förändra?

Sven sa...

maja:Härligt! Medlem i den nya rörelsen du också. Men snuset...det tog fem år för mig innan jag var helt fri. Men det var ju före LCHF..

Totte sa...

Helt underbart skrivet. Och så på pricken. Nu gäller det att smälla i sig och njuta av fett innan nästa metod kommer och sabbar allt.

Sven sa...

totte: Tack Totte, blir särskilt glad över ditt beröm eftersom du vet vad du talar om när det gäller skrivande. Är det ok att jag länkar till din blogg?

Totte sa...

Yes!

Bert sa...

Lagom med allt. Det är vetenskap.

Elisabet sa...

När jag känner mig olycklig, vilket inte händer ofta .., eller när jag är verkligt trött .., då tar jag mig nästan alltid en filbryta (fil och tunnbröd som jag smulat sönder, det vet ju alla hemma vad det är, men kanske inte söderöver ..) och till detta rökt fläsk i skivor.
Ju fetare fläsk, desto godare.

Sen blir jag alltid lycklig igen.

Eller får igen orken.

Dessutom blir jag ALDRIG småsugen ett par timmar senare .., utan är som regel mätt i tolv timmar.

Minst.

Och lycklig i 24.

Sven sa...

bert:Lagom? nej det är för trist. Jag gillar fanatism inom kostområdet; veganer, köttätare, GI, Atkins osv. En ny diet piggar upp livet.
maja: Intressant. Jag tror att du har rätt, filbryta och rökt fläsk är starkt korrelerat till lycka...
Mätt och nöjd, två ord som hänger ihop.

Sven sa...

bert:Lagom? nej det är för trist. Jag gillar fanatism inom kostområdet; veganer, köttätare, GI, Atkins osv. En ny diet piggar upp livet.
maja: Intressant. Jag tror att du har rätt, filbryta och rökt fläsk är starkt korrelerat till lycka...
Mätt och nöjd, två ord som hänger ihop.

Bert sa...

Javisst Sven. Jag tycker också att lagom är trist i de flesta fall. Även i detta.

Egentligen hade jag nog menat att skriva:
"Måtta med allt".
"Ta ut det du sätter in."
"Skit in - skit ut."

Det var bara min överdrivna brådska som ställde till det.

Sven sa...

bert: Nu stämmer det bättre. Du verkar absolut inte vara en lagom-människa.

Elisabet sa...

Och jag heter minsann inte "maja" .-)

Christel sa...

Hittade hit via Bert.
Undrar hur det är med vikten? Håller du dig nere med LCHF?

qi sa...

Men... bröd och pasta som är så gott!! Och potatis! Är choklad OK?

Mat som hör till de stora glädjeämnena i livet, måste man välja någon speciell fanatisk metod... Nä, det vill jag inte!

Roligt skrivet förresten!

qi sa...

Hittade hit via maja förresten...

Sven sa...

elisabet: Förlåt.. det blev helt fel. Nog vet jag vad du heter, men det måste ha "sluntit" i huvet (eller i fingrarna) på mig.
christel: Jag brukar inte väga mig, men magmåttet har minskat med 3 centimeter på drygt en månad. Positivt alltså.
qi:Jo, i början var det svårt att vara utan bröd och potatis. Inte nu längre efter som allt sånt sug är borta. Men det finns hårt bröd som har mindre än 5gr kolhydrater/100 gram, som man kan äta ibland. Jag äter choklad med cacao över 70 %.
Nä, visst alla väljer själv vad man äter, som tur är!

aurorabuddha sa...

Jag ville bara saga att jag i alla fall at blöta for nagra veckor sen! Jag hittade tunt tunnbrod fran Norrbotten pa affaren dar jag handlar. I sodra Texas, nog ar val det fantastiskt! Sa jag gjorde blöta! :o) Maken vagrade att ens prova. Chicken!!

Och saknaden efter riktig palt blev varre efter jag laste ditt blogginlagg. :o/

Sven sa...

auroabuddha: Åh blöta, det är så gott. I mjölk eller buljong. Med mycket smör. Fantastiskt att du fick tag i tunnbröd där borta överthere!