9 september 2008

Ordning och oreda



Jag är pappa, och jag är ganska säker på att det beror på mitt kön. Jag tror inte att det är så att jag bara konstruerat mig själv och bestämt mig för att bli pappa istället för mamma. Det kändes nog helt naturligt för mig, utifrån mina fysiska förutsättningar att bli pappa istället för mamma.

Min sambo, som är mamma till mina barn, visade sig ha det kön som gjorde henne utomordentligt lämpad för bli just mamma. Jag vet inte om hon någonsin funderat på att bli pappa.

Att jag ställer en sån fråga beror på att idag är sådana självklarheter - som att vi har olika kön och att det finns biologiska skillnader mellan könen - ifrågasatta av genusforskare på olika håll. Det beror naturligtvis på att de försöker jobba för jämställdhet mellan man och kvinna, och genom att hävda att det inte finns några skillnader, konfronterar de samhället för att tydliggöra fördomarna

Men istället drar deras argument bara fram sådana motpoler som hävdar att allt, från maktförhållanden till relationsproblem, beror på biologiska skillnader mellan könen. Allt finns redan i hjärnan och underlivet, och det går inte att göra något åt.

Men kan det inte få vara lite komplext !!! Två män eller två kvinnor kan bli föräldrar och de är säkert lika bra fostrare som en man och kvinna; en kvinna som inte kan få barn får barn ändå; en steril man blir pappa; en styvförälder går in i den biologiska förälderns ställe, plastpappor och plastmammor gifter om sig; ensamstående och bögar får adoptera; barn växer upp med pappor som inte är deras pappor; föräldrar som inte älskar varann skiljer sig och bögar gifter sig.....

Att ha en norm hur det skall vara, gör att majoriteten kan känna sig trygg. Minoriteten, de avvikande från normen, påminner majoriteten om att det kanske finns andra sätt att leva, och det gör majoriteten otrygg. Troligtvis för att majoriteten är en majoritet bara för att de aldrig vågat ifrågasätta sina egna liv.

Men jag då; vit man, heterosexuell, medelklass, och med en röd Saab 9-3. Har jag verkligen rätt att yttra mig i sådana här frågor. Sannolikt inte.
Så därför, glöm det jag just sagt.

9 kommentarer:

Totte sa...

Har kanske heller inte rätt att yttra mig även om jag kör en Ford. Men jag gillar formuleringen om att majoriten troligtvis är majoritet bara för att den inte vågat ifrågasätta sitt eget liv. Tycker själv det finns mycket i vårt småborgerliga välfärdsleverne som bör ifrågassättas. Liksom våra värderingar. Vilka är våra helt egna? Och vilka har vi bara tagit över?

Sven sa...

totte: Bra fråga. Det går nog inte att urskilja vad som är "eget" längre. Tänker på hur påverkad alla blivit av Björklunds förvanskningar av fakta om svenska skolan. Och det tog lång tid innan någon såg att han var naken.

Turtlegirl sa...

Hej!

Jag har sparat en länk till en DN artikel i ämnet män och kvinnor.

Menar inte att jag totalt instämmer eller att det är min åsikt.
Tänkte istället att artikeln passar in i sammanhanget här.

Håll till godo: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=639317

Hoppas länken funkar :-))

Turtlan

Sven sa...

turtlan:Tack! Ska genast gå in och förkovra mig.

Teg sa...

vad pratar ni om här? jag har glömt allt. vad handlade det om nu igen, det som du just sa?

Sven sa...

teg: du tar mig verkligen på orden.

Milla sa...

Is a red Saab 9-3 the car of the middle classes in Sweden? In the UK it's the Volvo, I think.

By the way, this post was worth reading just to see your child's comment to your words, and your reply to him. Very funny!
It seems to me there are very good dynamics between father and son.

Sven sa...

milla: Det är nog mer medelklass att ha en Volvo även här. Men en Saab duger också.
Kul att du är tillbaka och kommenterar. Du verkar ha haft en väldigt fin semester!

Milla sa...

Ah ah, maybe not a 'nice' holiday as such, but a crazy one for sure!

I forgot to tell you: I like the picture on your profile very much. Add a pair of red glasses and a pile of books and it could be a picture about ME!