tisdag, september 23, 2008

Inställt!

Jag gillar när saker blir inställda. Konferenser, utbildningsdagar, möten, ja, allt som fått en rejält tilltagen tid avsatt i almanackan och som plötsligt, helst i sista stund, blir inställt. Det känns alltid som om en stor lättnad breder ut sig och att tillvaron öppnar sig precis som en vandring på en fjällhed.

Jag brukar glömma att upplysa mina arbetskamrater om att dagen är avbokad och gömmer mig på rummet istället, för att i lugn och ro njuta av en arbetsdag utan inbokningar. Då hinner jag göra saker som ligger där på mitt skrivbord och som vill bli utförda, av en man som inte är stressad utan som kan reflektera och strukturera, skriva och formulera. En inställd konferens kan ge otroligt mycket och få många uppgifter att närma sig sin lösning.

Konferenser och utbildningsdagar, sammanträden och möten är egentligen totalt ineffektiva tillställningar och som man bör undvika. Endagskonferensen börjar alltid med registrering med kaffe och smörgås mellan 9 och 10. På så sätt ser man till att ingenting behöver göras på morgonen. Man går till jobbet klockan 8 och förbereder sig genom att hämta ett kollegieblock och penna, söka fram programmet och inbjudan. Då är det dags att gå till konferenslokalen och registrera sig och dricka kaffe under en timmes tid. Sedan är det ofta flera föreläsare som pratar i en timme var, och som har åkt flyg från Stockholm redan dagen innan och sovit på hotell på kommunens bekostnad, och egentligen inte har mer att komma med än vad som man kan läsa sig till genom att Googla på ämnet.

Endagskonferensen slutar alltid med en avrundning kl 15, efter fikat, och det beräknas pågå till 16, men eftersom många måste resa, t ex stockholmarna som ska med flyget för att åka och föreläsa i någon annan stad nästa dag, så kommer alla loss redan 15.20 och då är ju klockan för mycket för att gå till jobbet och hinna göra något så det är lika bra att åka hem direkt.

Men inställda kalas är nog det bästa ändå inom avbokningens område. Fester och kalas är ju till för att man ska ha roligt och innan kalaset har jag ofta svårt att tro att det ska bli roligt. Jag ser bara hinder; har jag kläder som passar till festen, ska man ha kavaj eller räcker det med skjorta? blir det bordsplacering med risk att behöva sitta med en kultursnobb från Luleå som jag träffat hundratals gånger men som ändå inte ids känna igen mig, och så det värsta av allt; blir det dans? Som ni förstår finns det otroligt mycket att oroa sig för inför ett kalas och därför är det inställda och avbokade kalaset, också det bästa kalaset. Men det är mer sällan att det händer. Ett kalas som finns inprickat i almanackan kan förstöra flera veckor för mig, ju närmare och närmare dagen kommer desto värre blir det. Tur att det finns magsjuka och oförutsedda händelser i mitt eget liv; mamma blivit sjuk, en avlägsen släkting har dött, stukat foten.

Ja, inställda saker är nog det bästa som kan hända i mitt liv. Jag funderar på att starta ett utbildningsföretag vars affärsidé är att erbjuda endagskonferenser, med registering kl 9 och avrundning mellan 15 och 16, och regelmässigt ställa in dem dagen innan. Precis så sent att ingen hinner boka in något annat.

Vid varje inställd utbildning kommer vi att betala igen halva kursavgiften. Det blir ju ändå en väldigt billig friskvård för företagen och dess anställda.

19 kommentarer :

Ingela sa...

Jag har i dag fått meddelande att en sedan länge inplanerad och efterlängtad tvådagarskonferens är inställd. Jag blir vansinnig. I min värld betyder det att den vikarie man hittat och förberett uppgifter till samt instruerat, får avbokas. Det är dessutom andra gången som samma tillställning avblåses med kort varsel.

Jag älskar kalas och dans också.

Ingela sa...

Men om jag hade vetat om och ställt in mig på konceptet du funderar över hade det förstås varit en helt annan sak. Det kanske jag hade uppskattat.

Sven sa...

ingela: Det verkar som om någon hunnit före mig, samma konferens inställd två gånger! Får du igen halva kursavgiften?

Ingela sa...

Jag borde få igen dubbla! Så irriterad blir jag.



(Ska jag vara helt ärlig så hade jag mest av allt sett fram emot att få sova i enkelrum en hel natt, ensam i en hel säng och utan små tånaglar som raspar mot benen...)

Elisabet sa...

Du är bara helt U N D E R B A R!

Anonym sa...

Jag ställer gärna upp som sekreterare i ditt utbildningsföretag. Det blir en lätt uppgift och skulle passa mig bra. Jag gillar verkligen din geniala affärsidè.

Sven sa...

elisabet: Jag visste det! Nånting måste det vara med mig...och nu vet jag. Tackar ödmjukast.

anonym: Ja, du kan komma på antställningsintervju på måndag kl 10. Avsätt gärna rejält med tid, kanske fram mot 15, så hinner vi pratas vid ordentligt. Men skicka gärna din e-mail så att jag kan nå dig, om det blir några ändringar i programmet.....

Anonym sa...

Tack!

Teg sa...

jag vill skriva programmet på kursen!

det ska vara spektakulära programpunkter tänker jag. när det ändå ska ställas in är det ju lika bra att slå på stora trumman. så kan alla känna extra stor lättnad när de slipper allt spektakel.

Kl 1125 - En tyst minut.
Kl 1126 - Bibeln på hundra minuter, sedan rast.

Förmiddagskaffet har akademisk kvart. Vilket innebär att den är över fem minuter innan den börjat.

Och så avslutas dagen med speed-dating. För de som bor på hotell.

Sven sa...

teg: Bra punkter,du får uppdraget! Speed-dating, det blir härligt för många att slippa!

Milla sa...

Ah, bloody hell, academics! All the same all over the world.

Totte sa...

Härmed är du inbjuden till en garanterat inställd fest. Njut av den friheten.

Sven sa...

milla: Jaså, det är så här i England också?

totte: Vad skönt! Men det skulle kännas bättre om vi hade bokat ett datum. Kan vi säga lördag kl 19:00. Och inställd på fredag kväll?

Love, literature and gardening sa...

Inställda konferenser - helt underbart vad det kan leda till. MEN inställda kalas - nej, då gråter jag! Jag älskar kalas. Men om du får mig till bordet så behöver du inte bekymra dig för jag babblar hela tiden och tar hand om allt annat också. Jag kan till med föra när vi dansar så det är ingen fara med det heller.

Sven sa...

love,literature and gardening: Låter bra det där att du för, om det blir dans. Då kanske jag kommer iallafall.
Vet du om man måste hålla ett litet tal?

Elisabet sa...

Eftersom jag verkligen inte är nån festmänniska, jag blir alltid så nervös då, anmäler jag genast mitt deltagande till din inställda fest!

Och pensionatsvärden, som jag just har högläst dina rader för, han sa hela tiden .."den mannen är lärare, jag känner igen allting!" och så skrattade han gott.

Är du verkligen det?

Sven sa...

elisabet: Jag har noterat din anmälan, du hade tur, det fanns platser kvar!
Nej inte lärare, men kommunalt anställd. Så jag förstår att han känner igen sig.

Elisabet sa...

Haha .., ja, jag trodde inte att du var lärare heller, men han var övertygad, - "det är precis så här det är!!" - sa han flera gånger när jag högläste detta för honom.

Milla sa...

"milla: Jaså, det är så här i England också?"

Och, pa LSE, akademiker ar annu varre an du :-)