24 augusti 2008

Mattors belägenhet

Igår kväll hade vi bjudit hem gäster till ett surströmmingskalas. Vi hade det väldigt trevligt. Men ska jag vara riktigt ärlig, så en av de främsta anledningarna till att vi bjuder hem folk är att få en orsak till att städa huset. Det har jag tidigare skrivit om.

Så hela dagen igår, medans solen sken ute och gav alla andra en underbar dag, städade jag och fejade både neder och övervåning, toaletterna och badrummet. Det finns nämligen vissa karlar (som jag till exempel) som inte har förstått att städa är kvinnogöra och avsett bara för det svaga könet. Även en man kan vara svag nog för att kunna städa.

Alltid när jag börjar städa huset, bär jag ut alla mattor på bron, skakar dem och låter dem ligga på broräcket och vädra tills golven är klara. Min sambo har vävt vackra trasmattor till alla rum i huset och varje matta har sitt eget mönster, uppbyggt av familjens gamla kläder från tidigare decennier.

Men när städningen är klar och mattorna skall läggas in igen, slår mina starka manliga gener till. Det är nämligen helt omöjligt för mig att avgöra vilken matta som hör till respektive rum. Trots att jag ser dem varje dag, år ut och år in, och trots att det är jag själv som tagit upp dem från golven, så är det omöjligt för mig att avgöra vilka rum som mattorna skall ligga i. Visserligen är det min sambo som bestämt den ursprungliga ordningen, men jag har ändå godkänt deras placering som varande den optimala. Mitt manliga minne är helt enkelt inte konstruerat så att det kan komma ihåg trasmattors mönster och deras förhållande till speciella rum.

Nåja. Det finns alltid en lösning på ett problem. Här lägger jag nu upp några mattor på bloggen och deras belägenhet. Då kan jag i fortsättningen bara gå in på Promenader och utflykter när jag städat och kolla upp var dom skall ligga.



Sovrum nere


Arbetsrum


Hall


Sovrum uppe norr


Sovrum uppe söder

21 kommentarer:

Totte sa...

Va smart! Och vilka fina trasmattor ni har. Tycker en annan tillräckligt svag man.

Anonym sa...

Trevligt att du inte förstår att städning är kvinnogöra. Du tillhör kanske de män som vill ha fint ikring sig. Och när mattorna nu kommer på rätt plats, ja, då är det bara att njuta av att du inte förstått.

Sven sa...

totte: Ja, visst är det fina mattor hon har vävt. De är som landskap. Roligt att det finns fler svaga män.
anonym: Precis, det är bara att njuta av mitt eget oförstånd.

Matildas fikarum sa...

Det här ger mig en idé. Om jag lägger ut ett foto på innehållet i vårt kylskåp, med en pil på ketchupflaskan, så kan jag be min man helt lätt bara gå in på bloggen och kolla, varje gång han frågar var ketchupen är, d.vs. rakt framför ögonen på honom.

Sven sa...

matildas fikarum: Hahaha, strålande idé. Det finns väldigt mycket som man borde lägga ut. Jag skulle t ex behöva en beskrivning av hur man viker ett nytvättat lakan, innan man lägger det i garderoben..

Bert sa...

Jag förstår att du måste tillämpa denna metod med att lägga ut logistiska kartor på bloggen....

Jag menar... lägga nytvättade lakan i garderoben!??


Du behöver hjälp, Sven

I linneskåpet skall lakanen ligga. Be sambon peka ut var det står.

Bert sa...

Glömde det viktigaste: Jag har torkat alla skåpluckor och lådfronter för en kvart sedan. Så svag är jag.

Och minsann tog jag inte fläktkåpan också. Lite.

Sven sa...

bert: Ja, du är gammeldags du Bert. Linneskåpen är väl mer garderobsliknande numera.Eller du kanske fortfarande har krusade örngottsband...?

Se till bara att du inte blir för svag så du blir pedant...;)

Marge_II sa...

Oavsett manlig eller kvinnlig "svaghet" - Rent praktiskt tycker jag att det är få saker som överträffar ett nystädat, nyskurat och rengjort hem.

Vilket, som av en händelse, ofta råkar inträffa i samband med fest och kalas.

Sven sa...

marge_ii: Jag håller verkligen med dig. Det känns alltid som en befrielse att ha ett nystädat hus.

Janicke sa...

Om jag skulle ta att flytta norröver ...
Finns det gott om lediga svaga karlar där uppe?

Torparfrun sa...

Mycket njutbar diskussion! Synd att inte min man läser bloggar! Men han håller i alla fall reda på att veden ska in i veboden innan vintern så jag slipper bekymra mej för det. Dessutom är han tillräckligt svag för att fixa kökssysslor när jag är fast i mejeriet (vilket är ofta).

Sven sa...

janicke: Ja, det finns nog en hel del. "Knapsu" kallar vi dem. Men se upp för att flytta till Tornedalen, där är dom alltför starka.
torparfrun: Här uppe anses det vara viktigt att män håller på med ved. Det är som om deras drifter hålls i schack genom att klyva och stapla ved. De blir lugnare på nåt sätt.

Pär sa...

Mycket, mycket underhållande!

Elisabet sa...

Hahaha .., tack för morgonens gapskratt! hälsar Elisabet, för dagen i ett regnigt Sthlm.

Mian sa...

Hi Hi
Suveränt bra sätt!
Är du förresten säker på att placeringen är den optimala?
:-)

Sven sa...

elisabeth: Tack för det och för din fina rekommendation på din blogg. Just nu uppehålll i Luleå!
mian: Där sa du en sak. Men jag tror nog inte att det är värt att ifrågasätta det....Acceptera!

Love, literature and gardening sa...

Hamnade på din blogg via Elisabeths länk och jag fick mig verkligen eftermiddagens stora skratt när jag läste om trasmatte-bryderierna. Jag kommer säkert tillbaka för här jag kan lära mig vrålmycket om hur män fungerar!!!

Milla sa...

A wonderful post! I will translate this for Zorro, as he is like you for what cleaning and tidying back everything to the house's 'status quo' are concerned.

Also, as one of my loves in life consists of looking and touching (and buying) textiles, I like the pictures very much. I imagine the last two captions to read like this (even though sovrum doesn't mean 'river'):
Sovrum uppe norr: the river in the upper north
Sovrum uppe söder: the river in the upper south

I hope I don't come across as crazy or anything...

Sven sa...

milla: Det var smart! Att ge mattorna namn utifrån deras "motiv". Jag tror att du lärt mig något som jag kan använda. Men visst är det vackra mattor?

Milla sa...

Oh I'm happy you like my crazy imagination :)

I have also rugs like these in my house, bought from...Ikea!