tisdag, augusti 19, 2008

För sent med vodka

Jag är flint uppe på huvudet.
Ja, det är inget att skratta åt. Det finns vissa nackdelar med flintskapet. T ex så är det lätt att skada sig när man slår skallen i allehanda stolpar och bjälkar. Vår lada, som vi använder som förråd, har en låg dörrkarm som gör att jag måste böja mig för att gå in och böja mig för att gå ut. Ungefär var tionde gång så glömmer jag att böja mig och går med huvudet rakt in i övre dörrkarmens vassa kant, med blodvite som följd.

Det tar ungefär 7 dagar innan ett sådant sår är läkt uppe på huvudet. Om jag bara hade haft en hårkalufs så skulle det i varje fall inte synas. Jag funderar om jag skulle bygga en specialkeps fylld med stötdämpande material som jag alltid hade på mig i stugan. Att ha hjälm har jag förkastat, det kanske skulle se lite dumt ut.

Jag är inte ensam om att ha flint nuförtiden. De verkar det som om evolutionen håller på att rationalisera bort håret på huvudet, eller är det kanske den elektriska hårtrimmerns fel?

Men det finns en grupp i samhället som alltid verkar få ha håret kvar hela livet, och det är alkoholisterna. Och då tänker jag inte på amatörerna utan på den verkliga eliten, A-laget. Titta på dem när de samlas på stan utanför systembolaget eller i parken, ingen är flint! Alla har istället långa hårsvall precis som när de var unga, och tillsammans med de obligatoriska blåjeansen, jeansjackan och vita gympaskorna har alla ett väldigt ungdomligt utseende (om man bortser från spritens härjningar i ansiktets fåror och fördjupningar). Trots att många ändå uppnått en betydande ålder finns håret kvar, ja, i varje fall i stort sett, en viss uttunning längst fram kan skönjas trots den sedvanliga hästsvansen.

Vad beror detta fenomen på? Är det spriten som konserverar hårrötterna och låter dem stanna kvar? Eller är det alkoholistens personliga stagnation i ungdomstiden som även ger en rent biologisk påverkan?

Nej, troligtvis är det en hormonell fråga. Manligt håravfall orsakas ju av ett överskott av könshormonet testosteron, och dessa hormoner slås ut av alltför mycket sprit. Att supa varje dag är alltså en bra lösning på ett vanligt manligt problem; behåll håret men förstör ditt liv.

För mig är det för sent. Det som är borta kommer aldrig åter.
Kanske lika bra det. Jag tror inte att jag skulle klara av att dricka vodka tidigt varje morgon på fastande mage.

Andra bloggar om: ,

7 kommentarer :

Ingela sa...

En bekant till mej från sveriges framsida sa: "De e la inte de som ä öppe på hövvet som spelar roll..."

Totte sa...

Vågar jag visa mig ut nu utan att omgivningen ska rikta anklagande blickar mot det hår, visserligen grått men ändå, jag ännu har kvar på huvudet. Kommer jag att ses som en A-lagare trots att jag hävdar att även jag har svårt att få i mig ren sprit på morgnarna.

Sven sa...

ingela: Nä, om man nu har nåt inuti så underlättar det kanske...
totte: Jaha, typiskt. Förnekande!

Anonym sa...

Hur blir nu det här... tjockt hår...A-lagare...flintskallig...testosteron...? Jag funderar vidare.

Turtlegirl sa...

Ett motbevis till Din tes är att min bäste M har den värsta tjocka kalus och han har aldrig druckit alkohol....

Men annars så gillar jag Din tes!

Men så kan man också undra för alkoholister har som oftast vitaminbrist och vitaminer är ju bra för håret, speciellt B vitamin.

Är det alla kolhydrater i spriten som gör att det växer kanske?

Ingen aning *L*

Sven sa...

turtelgirl: Intressanta vinklingar du kommer med, B-vitaminer och kolhydrater. Viktigt att den här utforskningen fortsätter...och som vanligt utan vetenskaplig grund. ;)

Petra sa...

Är det inte gott om B-vitamin i öl (har jag för mig)? B-vitamin är (som sagt) bra för hårväxten så det skulle ju kunna förklara de ölpimplande alkoholisternas hårsvall. Kanske...? ;-)