6 juli 2008

Ett samtal



Jag skulle vilja säga; Var tyst en stund.
Känn efter. Vad händer nu?
Lämna det inlärda och förutsägbara.
Låt tomrummets ande växa i rummet och ge möjlighet till mötet.
Mötet här och nu.

Lämna det förra mötet bakom dig. Lämna det roliga historierna med sina vitsar. Lämna de gamla berättelserna. Lämna avundsjukan och självhävdelsebehovet. Lämna de förutfattade meningarna.

Ställ dig naken och förutsättningslös. Utan förväntningar, önskningar, längtan eller begär. Ta bara emot det du inte visste att du kunde få. Och ge det du inte visste fanns inom dig, men som plötsligt uppdagas.

Upptäckten av relationen, är större än upptäckten av Amerika. Men precis som Columbus trodde att han var i Indien, fanns du inte i mina föreställningar.
Du är någon annan.
Och upptäckten sker inte bara en gång, utan är varje gång en möjlighet.

Jag säger att. Och du säger att. Sedan. Hur. Var. Vem. Känner. Tänker.
Orden vävs samman. Snart blir min tråd och din tråd inte längre möjliga att skilja åt. Och både Amerika och Indien försvinner.

Fram träder ett annat landskap, som aldrig tidigare funnits. Det är där vi tillbringar det gemensamma samtalet.

Att samtala är därför en skapelseakt. Precis som målandet av en akvarell är det.

Andra bloggar om: , ,

8 kommentarer:

Milla sa...

Bloody hell Sven, for a man of science you write very poetically!

Ar detta 'acquarello' ditt?

Sven sa...

Ja, akvarellen är min, efter förebild från Lofoten.

Idag har jag lyssnat flera gånger på Eternal Kingdom. Jag gillade verkligen din liknelse att den är som ett berg, som måste bestigas.
Skivan är fantastisk, och den växer hela tiden.

Turtlegirl sa...

Hmmm...Lofoten. Ett resmål jag länge drömt om få åka till. Borde verkliegn se till komma dit!

Å ser jag är med på Din lista. KUL! Gläder mig.

Nu finns Du på min lista också.

Milla sa...

Ahhhh Lofoten, such a beaty!
Nasta ar, kommer jag dar for Sommarsolstandet**

Eternal Kingdom: eh eh, I told you it is majestic! Nu du forsoker Somewhere Along the Highway: det ar utmarkt!

**Is that the correct name for Summer Solstice?

Sven sa...

milla: Ja, det är rätt ord, Summer solstice = sommarsolståndet. Men jag tror du menar "Midnattsolen", när solen lyser hela natten. (Midnight sun)

Det är en häftig upplevelse. Midnattssol i Lofoten.

Milla sa...

sommarsolståndet: sommaren borjar här, den längsta dagen. Here it is only one day... Midnattssol: det ar mer an nagra dagar... Or have I always misunderstood Nature and men's way to tame the seasons and events?

Sven sa...

milla: Nej, du har nog förstått det rätt.

Marge_II sa...

Vackert!

Såväl text som bild.