1 juni 2008

Männen och deras holkar.



När jag kommer till stugan brukar jag kolla med Bengt om det finns någon uggla i holken nere vid sjön. Sedan går jag omkring på området och kollar in alla typer av holkar; knipholkar, uggleholkar och holkarna för småfåglarna. Är dom bebodda eller inte?

Alla vi män är fixerade vid dessa holkar, som långsmala fåglar flyger in i. Genom det lilla runda hålet.

I lördags satt min sambo och jag utanför vår stuga och åt middag när en knipa kom flygande mellan träden. Jag blev exalterad och reste mig hastigt upp för att se när den flög in i grannens holk med en kraftig smäll.

Min sambo sa då sanningens ord. Att det bara är män som är intresserade av dessa holkar. Att kvinnor överhuvudtaget inte bryr sig ifall en fågel flyger in i en holk eller inte.

Och jag kan inte mer än hålla med. Jag tror att det helt enkelt är ett utslag av mäns mer vetenskapliga intresse för natur och fauna.

För varför skulle annars en människa känna sig upphetsad av en fågel som flyger förbi. Med sin långsmala hals. Rakt in i ett litet hål.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag har satt upp en holk, går det åt mycken tid till att följa om det kommer någon fågel som vill bygga bo där. När den kommit fortsätter jag och kollar att honan kommer och sen kan jag lugnt luta mig tillbaka med en slags lyckokänsla. Det blev som jag ville och som det ska vara. Sen går jag där och väntar när det ska börja pipa och försöker hinna med när ungarna kommer ut. Sen blir det lite sorgligt och tomt till nästa vår när allt börjar om från början. Väntan.

Sven sa...

Jag märker att du är mera inne på själva familjebildningen...

Bert sa...

Fullständigt korrekt analys, Sven.
Dessutom är det förstås viktigt vilken art, vilket kön, och vilken eclips fjäderdräkten för tillfället befinner sig i.

Men det visste du väl redan.

Kvinnor nöjer sig ofta med att det är en fågel. Eller pippi.

Sven sa...

Precis. Vi män delar alltid upp saker i mindre detaljer. Det är ju då det blir riktigt intressant.

Det där med helhetssyn är överreklamerat...;)

Maja sa...

Hehe. Så freudiansk härligt rolig beskrivning av holkintresset.